fbpx

Poznaj swojego pracownika – kluczem dla efektywnego procesu rekrutacji

Kiedyś to w CV pisało się: umiejętność obsługi drukarki 🙂 Dziś nie tylko umiejętności pracowników są inne, ale również oczekiwania pracodawców. Coraz trudniej poruszać się po rynku pracy, gdy pracodawcy muszą konkurować o jak najlepszych kandydatów do swoich firm. Co zrobić by proces rekrutacji był skuteczny? O tym dziś rozmawiam z Anną Janowczyk z OLX Praca.

Dorota: Z jakimi problemami borykają się najczęściej rekruterzy? 

Anna: Dziś, kiedy bezrobocie w Polsce wynosi około 5,3% i jest najniższe od 28 lat, największymi problemami rekruterów są przede wszystkim brak kandydatów oraz duża rotacja. W zawodach, takich jak kierowca czy pracownik produkcji, brakuje rąk do pracy, a pracownicy z łatwością zmieniają miejsce zatrudnienia. W zawodach specjalistycznych, np. przedstawiciel handlowy, brakuje natomiast wykwalifikowanych pracowników. Ci najlepsi często mają już pracę, co stwarza kolejny problem – trzeba zaoferować takie warunki, które przyciągną kandydata. Firmy prześcigają się w dodatkach, takich jak owoce w pracy, dofinansowanie lunchu czy bezpłatny dojazd do pracy.

Dorota: Czy sezonowość również ma znaczenie przy poszukiwaniu pracowników?

Anna: Zdecydowanie, zdarzają się miesiące, w których odnotowujemy większy ruch w kategorii Praca na OLX niż w pozostałych miesiącach. Największe zainteresowanie pracą jest widoczne na początku roku, czyli w styczniu. Na przykład w tym roku kategorię Praca odwiedziło ponad 4 mln Realnych Użytkowników wg danych PBI/Gemius, co było rekordem nie tylko dla nas, ale także rekordem na rynku pracy online. Mocnym miesiącem jest także październik, np. Dla kategorii Obsługa klienta/call center. Wiele zależy od branży, bo np. Dla kategorii Kasjer/ekspedient sezonowość zauważamy nie tylko w styczniu, także w czerwcu i w lipcu, co ma związek z większym zapotrzebowaniem na pracowników sezonowych w okresie wakacyjnym.

Dorota: Na co zwrócić uwagę przy pisaniu ogłoszenia?

Anna: Zdecydowanie na to, do kogo je kierujemy. Brzmi banalnie, ale prawda jest taka, że nie zawsze formułujemy naszą ofertą z myślą o idealnym kandydacie. A przecież mamy pewne wyobrażenie, wiemy kogo nam trzeba, kto wzbogaci nasz zespół. Czasem zależy nam na kimś doświadczonym, czasem nie, czasem preferujemy studenta, który wniesie do zespołu sporo energii z nastawieniem na zebranie doświadczenia, innym razem osobę w średnim wieku, która być może wprowadzi więcej porządku i podzieli się wiedzą z pracownikami z mniejszym stażem. Oczywiście posługuję się teraz pewnymi stereotypami, ale chcę przez to powiedzieć, że profile potencjalnych kandydatów są rozmaite, dlatego warto postarać się już na etapie ogłoszenia mówić językiem, który trafi właśnie do grupy, na której nam zależy.  

Dorota: Jakie informacje powinny znaleźć się w ogłoszeniu, aby aplikowały na nie właściwe osoby?


Anna: Największą wartość, którą jesteśmy w stanie dokładnie policzyć, przynoszą widełki zarobków. Ogłoszenia z podanym chociażby szacunkowym wynagrodzeniem otrzymują średnio 45% więcej odpowiedzi. Dodatkowo liczy się przejrzystość ogłoszenia, począwszy od jego tytułu, który jest widoczny na liście wyników wyszukiwania na OLX i to on może zdecydować o tym, czy potencjalny pracownik kliknie i zobaczy całe ogłoszenie, przez opis firmy, wymagania, warunki współpracy. Z uwagi na ogromną konkurencję warto pamiętać o wyróżnieniu ogłoszenia, nie tylko jego treści poprzez nadanie jej charakteru i ciekawej formy, ale także poprzez wzbogacenie go o logo i baner firmowy.

W badaniach przeprowadzonych na potrzeby raportu “Poznaj swojego pracownika” OLX KNOW HOW 2019 (olx-knowhow.pl) użytkownicy wskazali, że poza standardowymi elementami ogłoszenia ważne jest, by było one zgodne z prawdą, by warunki pokrywały się z rzeczywistością, którą zastaną w miejscu pracy. 

Dorota: Od dłuższego czasu mówi się o rynku pracownika, ale co to naprawdę oznacza dla pracodawcy? Jak powinien konkurować, aby zdobyć zainteresowanie najlepszych kandydatów na stanowisko, które oferuje?

Anna: Rynek pracownika oznacza dziś nic innego, jak większy wybór dla pracownika. Kiedyś to pracodawca wybierał pośród sporego grona kandydatów. Dziś w wielu przypadkach to pracowników decyduje się na firmę – ofert jest na rynku wiele. Na przykład w kategorii Praca na OLX aktywnych jest średnio 100 000 ogłoszeń, z czego ponad 60% to nowo dodane oferty.

Zdobycie zainteresowania jest, tak jak wspomniałam wcześniej, jednym z większych wyzwań współczesnego rynku HR. Pracodawcy muszę dziś nie tylko oferować godne wynagrodzenie i pakiet benefitów, powinien zapewniać dobrą, atmosferę, być otwarty na potrzeby pracownika, traktować go z szacunkiem i zrozumieniem. O tym mówią nasi użytkownicy coraz częściej – ta myśl wybrzmiewa z naszego raportu (Pobierz raport >>). Poznaj swojego pracownika oznacza nic innego jak poznaj jego potrzeby, wyjdź naprzeciw wcale nie wygórowanym oczekiwaniom.

Dorota: Jakie są trendy na rynku pracy?

Mówiąc o trendach zaczęłabym bardzo ogólnie, czyli od człowieka w centrum. Sytuacja rynkowa zwróciła większą uwagę pracodawców na potrzeby pracownika, a co za tym idzie postawiła go w centrum, postawiła w centrum jego kompetencje. Przejawia się to dziś m.in. w docenianiu atutów, takich jak umiejętność rozwiązywania złożonych problemów (63%), zdolności poznawcze (55%) czy po prostu umiejętności społeczne (52%).* Ważna staje się praca zespołowa (dzielenie się własnymi doświadczeniami, wymiana), well-being, czyli harmonia między pracą i życiem osobistym (korzystanie w coraz bogatszej palety benfitów), nowe technologie pozwalające na bardziej efektywną i zintegrowaną pracę i ostatecznie coraz bardziej elastyczne podejście do pracy (rodzaj umowy, godziny pracy, miejsce pracy). Tuż obok człowieka pojawia się AI i wydawać by się mogło, że sztuczna inteligencja, a więc idąca za nią robotyzacja, zaprzecza jego centralności na rynku pracy, ale to tylko wrażenie. Pamiętajmy, że to nie rewolucja, to ewolucja, której efektem będą także nowe miejsca pracy.

Ani bardzo dziękujemy za wywiad. A jeżeli macie pytania do OLX Praca to zapraszamy do ich zadania. Na pewno pomogą 🙂

*Raport Deloitte “Global Human Capital Trends 2018”

Dorota Dwornik
Stanowisko w Otodom: Marketing Communications Specialist