Raport z badania – część 3. Co zapewnia pośrednik osobie sprzedającej nieruchomość?

Ciekawi Cię, jakie usługi w opinii internautów pośrednicy oferują właścicielom sprzedającym swoje nieruchomości? Zachęcam do przeczytania trzeciej części raportu z badania wizerunku zawodu pośrednika nieruchomości.

To trzecia część raportu, zanim się z nią zapoznasz koniecznie przeczytaj:

Część 1 – Cel badania i ogólna ocena zawodu pośrednika

Część 2 – Co pośrednik zapewnia osobie kupującej nieruchomość?

Na wstępie warto zaznaczyć, że na jednego respondenta przypada średnio 3,9 zaznaczonych odpowiedzi. To o 0,4 więcej niż w roku 2014 i 0,9 niż w pytaniu o usługi dla kupującego. Może to świadczyć o tym, że zwiększyła się świadomość internautów na temat usług, jakie agent może zaoferować sprzedającym.

Warto też zaznaczyć, że ankieta w 2017 roku, zawierała więcej odpowiedzi do wyboru. Dlatego nie należy porównywać wartości procentowych, a kolejność atrybutów, które uszeregowaliśmy według tego, jak często były zaznaczane.

W wynikach nie obserwujemy znaczących różnic pomiędzy 2014 a 2017 rokiem. Cały czas, najczęściej wskazywaną wartością oferowaną przez pośrednika sprzedającemu nieruchomość, jest wystawienie ogłoszenia na serwisach internetowych oraz prezentowanie nieruchomości potencjalnym kupującym. Co ciekawe, w najnowszym badaniu dodaliśmy między innymi pytanie odnośnie promocji i reklamy nieruchomości – okazało się tutaj pośrednicy dobrze sobie radzą, bo ta odpowiedź otrzymała aż 43% głosów. Nieco mniej, bo 41% osób wskazało, że pośrednik sfotografuje ich nieruchomość w wyjątkowo atrakcyjny sposób – to ważne, że klienci dostrzegają, że zdjęcia z ogłoszeń biur nieruchomości są atrakcyjne. Doceniają, że pośrednicy wykonują sesje zdjęciowe, wynajmując profesjonalnego fotografa lub samemu posiadając takie kwalifikacje. Z drugiej należałoby zadać sobie pytanie, czy 41% udzielonych w ten sposób odpowiedzi ze wszystkich wypełnionych ankiet to dużo czy mało?

Tylko 39% ankietowanych potwierdziło możliwość uzyskania pomocy w załatwieniu formalności sprzedażowych. Tak mały odsetek jest zaskakujący, gdyż czynności te należą do głównych usług oferowanych przez pośredników.

Zastanawiające jest to, że tylko 38% ankietowanych dostrzega, że pośrednik pomoże sprzedającemu w ustaleniu ceny nieruchomości. Być może nie zdają sobie sprawy z tego, że ustalenie realnej ceny ofertowej to jeden z ważniejszych aspektów przy wystawianiu ogłoszenia nieruchomości, który wpływa na zainteresowanie nią i w efekcie na czas sprzedaży. To ważna informacja dla biur pośrednictwa – warto w komunikacji z osobami sprzedającymi i w promocji własnych usług, zacząć akcentować usługę ustalenia ceny nieruchomości. Tu warto wspomnieć o Mapie Transakcji Otodom, która bez wątpienia wspiera pośredników w tym zakresie>>

Również jedynie 38% osób zauważa, że skorzystanie z usługi pośrednika, wiąże się z znalezieniem kupującego i szybszą finalizacją transakcji. Być może wielu właścicieli wydaje się, że to bierne oczekiwanie, aż kupujący natrafi na reklamę nieruchomości. Nie zdają sobie sprawy z wachlarza działań, które podejmuje agent, by znaleźć kupującego. Możliwe, że nie wiedzą, że gro biur posiada bazę kupujących lub współpracują z innymi biurami i dlatego często współpraca z pośrednikiem równa się ze szybszym sfinalizowaniem transakcji.

Odpowiedzi, które były wskazywane najrzadziej to weryfikacja wiarygodności kupującego (25%), doradztwo prawno-podatkowe (24%) i przekazanie nieruchomości kupującemu (22%).

10% odpowiedzi to inne, wśród których najczęściej pojawiały się te dotyczące doradztwa inwestycyjnego, home stagingu czy pomocy w negocjacjach. Często też pojawiały się odpowiedzi skrajnie negatywne, takie jak „nic” czy „niepotrzebne koszty”. Poniżej kilka najciekawszych wypowiedzi:

  • aktywne współdziałanie ze sprzedającym
  • Home staging, pomoc w negocjacjach ceny, załatwianie wymaganych dokumentów – wypisy, wyrysy, mapy itp
  • Zniechęca potencjalnych klientów pobierając opłatę od kupującego
  • Pośrednik jest jak wiele instytucji w jednej – to człowiek orkiestra, a zarazem doradca i pewnik skuteczność kontraktu
  • pomoc w negocjacjach, bezpieczeństwo transakcji

A jakie zalety pracy pośrednika nieruchomości wymieniali respondenci? O tym dowiesz się z kolejnej części raportu, która dostępna jest tutaj>>

 

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 17 – 29 listopada 2017, pod postacią ankiety wyświetlanej użytkownikom serwisu Otodom. W tym czasie odpowiedzi udzieliło 1710 osób. Ankieta została podzielona na sześć pytań, z których cztery miały charakter pytań zamkniętych, a dwa pozostałe pytań otwartych.

Agata Polińska
Head of Marketing Otodom