Raport z badania – część 2. Co zapewnia pośrednik osobie kupującej nieruchomość?

W pierwszej części raportu z badania dotyczącego wizerunku zawodu pośrednika nieruchomości, którą możesz przeczytać tutaj, zapowiadałam, że wkrótce przedstawię jeszcze więcej informacji…

Zatem dzisiaj zaprezentuję drugą część raportu, a w nim wyniki badania mówiące o tym, jaka jest świadomość usług zapewnianych przez pośredników osobom kupującym nieruchomości. Odpowiedzi uzyskane w badaniu porównam do takiego samego badania przeprowadzonego przez Otodom 3 lata wcześniej.

 

Największa część respondentów odpowiada, że pośrednik zapewnia znalezienie nieruchomości według preferencji kupującego. 3 lata wcześniej również była to najczęściej wybierana opcja. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie zmienił się odsetek osób wybierających tę odpowiedź – wcześniej takie przekonanie miało aż 58% respondentów, to 10 punktów procentowych więcej niż w tym roku. To może być efektem wzrostu korzystania z serwisów internetowych do samodzielnych poszukiwań.

Poza tym nie widać istotnych różnic w stosunku do odpowiedzi, jakie uzyskaliśmy w poprzednim badaniu.

Cały czas bardzo istotne są dla kupujących pomoc w określeniu stanu prawnego (46%) czy sprawdzenie wiarygodności sprzedającego (39%), pomoc w znalezieniu notariusza (37%), co pokazuje, że klienci kupujący oczekują od pośredników bezpieczeństwa transakcji i to właśnie z tych przyczyn najczęściej decydują się na współpracę. Jest to zdecydowanie ta część klientów bardziej świadomych. Tych którzy wiedzą, że niedokładne sprawdzenie stanu prawnego, czy rzetelności informacji podawanych przez dotychczasowych właścicieli, może okazać się bardzo kosztowne.

Również ciekawą usługą, którą pośrednik świadczy według opinii użytkowników Otodom, to udzielenie informacji o lokalizacji (31%). To pokazuje, że agent jest również opiniotwórczym przewodnikiem po okolicy. Może warto wykorzystać tę informację w codziennej pracy agenta i jako element budowania własnego wizerunku? W tym miejscu zachęcam do zamówienia Raportów Rankingu Dzielnic Otodom, które wesprą Cię w pracy z klientem >>

Niestety mniej niż 30% respondentów wskazała, że usługi, jakie świadczą pośrednicy kupującemu to pomoc w załatwieniu formalności kredytowych, sprawdzenie stanu technicznego nieruchomości, pomoc w przepisaniu umów z dostawcami mediów, czy reprezentowanie kupującego w rozmowach z bankiem. A czy nie są to elementy kluczowe do bezpiecznego przeprowadzenia transakcji i ważny atrybut, który pośrednik posiada dzięki doświadczeniu i zdobytej wiedzy? Naszym zdaniem to te elementy powinny kierować klientem, by skorzystali z usług pośrednika i nad świadomością tych właśnie wartości oferowanych przez pośredników nieruchomości należy pracować.

Aż 19% respondentów wybrało opcję „inne”, gdzie mogli samodzielnie wpisać odpowiedź. Wśród tych odpowiedzi stosunkowo często powtarzają się: negocjacje, wyszukanie i weryfikacja ofert, prezentacja nieruchomości czy sporządzenie umowy przedwstępnej. Niestety najwięcej własnych odpowiedzi to: „nic” lub „niepotrzebne koszty”. Poniżej kilka najciekawszych  odpowiedzi, jakie respondenci udzielili w tym pytaniu wybierając opcję „inne”:

  • bezpieczeństwo transakcji, mnóstwo przydatnych informacji z wielu dziedzin
  • Ciężko mi znaleść zalety pracy z pośrednikiem. Często jestem do tego zmuszony.
  • działa w interesie Zamawiającego usługę i sumienne informuje o wszelkich opłatach z góry, zaś w przypadku zmiany ceny dostosowuje ją zgodnie z zamawiającym
  • mówią to co chce usłyszeć kupujący, a co często mija się z prawdą, podaja często wiadomości na zasadzie „bo mi się tak wydaje”
  • nic. 0 odpowiedzialności. Nie oddzwaniają
  • nie ufam pośrednikom nieruchomości
  • określenie realnej ceny zakupu nieruchomości
  • opieka nad przebiegiem realizacji transakcji
  • pobranie prowizji za niewiele czynności
  • pomoc w negocjacjach, ogólna wiedza prawna
  • z doświadczenia wiem, że większość pośredników ogranicza się do parowania kupującego i sprzedającego, podpisania „standardowej” umowy i zainkasowania prowizji
  • wszelkie informacje nt. nieruchomosci, dogłębne, włącznie z nazwą dewelopera, stanem prawnym, historią budynku, stanem instalacji, powodem sprzedaży (prawdziwym a nie wymyślonym!)

Warto zaznaczyć, że w tym pytaniu użytkownicy mogli zaznaczyć dowolną liczbę odpowiedzi. Z tej liczby można wywnioskować, że nieco zmniejszyła się świadomość tego co zapewnia pośrednik osobie kupującej – średnio jeden respondent zaznaczał 3.1 odpowiedzi w 2017 roku, a w 2014 było to 3,3 odpowiedzi.

Czy w związku z powyższym zbyt daleko idącym wnioskiem jest, że mniej osób przy poszukiwaniu nieruchomości, korzysta z pomocy pośrednika i wzmacnia się świadomość, że pośrednik to przede wszystkim osoba reprezentująca stronę sprzedającą?

Jaka zatem jest świadomość usług zapewnianych przez agentów nieruchomości stronie sprzedającej? Tego dowiesz się z kolejnej części raportu, która znajduje się tutaj>>

Jeśli masz pytania lub sugestie dotyczące badania zachęcam do kontaktu: agata@otodom.pl

Agata Polińska
Head of Marketing Otodom