Podsumowanie roku i teaser przyszłych działań

Początek wiosny to dla wielu firm koniec okresu budżetowego. Oznacza to czas wielkich podsumowań i wyznaczenia przyszłych kierunków. Nie inaczej jest w Otodom. Stąd właśnie pomysł na szczerą rozmowę z Moniką Rudnicką, która odkrywa karty Otodom. Zobacz gdzie jesteśmy i gdzie zmierzamy!

 

Dorota: Ostatni rok dla całego zespołu to czas niezwykle dynamiczny. Jak zmienił się Otodom?

Monika: To był bardzo ciekawy rok dla nas i naszego otoczenia. Nasi klienci rozwijają się i mają coraz większe oczekiwania. Specjalizują się też w wybranych obszarach, szukając niszy, gdzie mogą być najlepsi. To świadczy o postępującej profesjonalizacji rynku. I to naprawdę cieszy. Rosną nasi klienci – rośniemy my . I dlatego w Otodom w tym roku postawiliśmy na dwa obszary. Po pierwsze na wzmacnianie naszej rozpoznawalności wśród osób poszukujących nieruchomości. Po drugie na dobre poznanie naszych klientów, ich potrzeb i oczekiwań. Spotykaliśmy się razem na Spotkaniu Liderów Nieruchomości, Akademii Rozwoju Agenta, na konferencjach, spotkaniach branżowych i tych zupełnie nieformalnych wydarzeniach.

Akademia Rozwoju Agenta w Poznaniu
Pierwsze Spotkanie Liderów Nieruchomości – 2016

Jedną z naszych korporacyjnych wartości jest “Be Curious”, czyli w wolnym tłumaczeniu „bądź ciekawski” . I dokładnie w tym duchu przeprowadziliśmy szereg badań w tym roku, jakościowych i ilościowych:

  • badania satysfakcji pośredników nieruchomości z korzystania i oceny skuteczności serwisów nieruchomości (to już czwarta fala badania) – pobierz najnowszy raport z badania PBS (marzec 2017) >>,
  • badania poziomu zapotrzebowania na poszczególne funkcjonalności,
  • badania charakteru samej pracy pośrednika, jego percepcji, co jest dla niego ważne w serwisach nieruchomościowych, a na czym w ogóle nie powinniśmy się skupiać,
  • badania poziomu zadowolenia z innowacyjnych usług, które pilotujemy jak na przykład mapa cen.

Reasumując, metodycznie przebadaliśmy więcej niż 1000 biur nieruchomości i mamy solidne podstawy, żeby powiedzieć, że wiemy co w trawie piszczy .

 

Pobierz cały raport PBS – marzec 2017 >>

Można powiedzieć, że ten rok to była dla nas niesamowita lekcja. Lekcja będąca skokiem w rozwoju, ale też lekcja pokory, że nie zawsze to, co nam się wydaje najlepsze dla rynku, jest równie silnie docenianie przez naszych klientów. Wyniki rozmów z naszymi klientami i badań, potwierdziły natomiast, że obraliśmy dobry kierunek. Nasz NPS (Net Promoter Score – globalny wskaźnik zadowolenia z usług) wzrósł z 18 pkt do 33, gdzie drugiego serwisu na liście spadł z 19 do 5 pkt.

Z twardych danych nasz dystans do tego samego konkurenta jest już ponad 3 razy większy, jeśli spojrzymy na liczbę wizyt (Similarweb) i ponad 2 razy większy jeśli popatrzymy na liczbę realnych użytkowników (PBI/Gemius). Taki cel założyliśmy sobie na ten rok i udało się go zrealizować. Chcemy naszym klientom dostarczać jak największy zasięg i jak największą liczbę potencjalnych zainteresowanych kupnem lub sprzedażą nieruchomości. Proste? Proste .

Badania potwierdziły też, że niestety ciągle jeszcze nie tak dużo agencji skrupulatnie mierzy skuteczność poszczególnych serwisów. Ale widać, że ta potrzeba jest i to jest rola serwisów nieruchomościowych, aby na poziomie produktu i technologii takie rozwiązania do mierzenia udostępniać i popularyzować. Bo agencje i deweloperzy, muszą prowadzić swoje biznesy w oparciu o wskaźniki, a nie tylko “przeczucie” i sympatię. Chociaż cieszymy się bardzo, że się po prostu wszyscy lubimy. Tak pracuje się lepiej, chociaż równie ciężko .


Dorota: Co miało wpływ na ten wzrost?

Nasz bardzo duży i wyraźnie zauważalny wzrost w tym roku, to nie jest magia, tylko wynik realnego wzrostu wydatków marketingowych oraz zacieśnienia współpracy z naszym większym bratem – serwisem OLX. Będziemy się starali to tempo wzrostu utrzymać, na pewno nie odpuścimy . Również synergia z OLX jest tym, na czym budujemy po części naszą przewagę konkurencyjną. Razem jesteśmy naprawdę silni i optymistycznie patrzymy w przyszłość .

Dzięki zwiększeniu budżetu marketingowego udało nam się zrealizować pierwszą od lat dużą kampanię telewizyjną “Adresujemy marzenia”. Postawiliśmy na emocje, które są nam bliskie i które są integralną częścią naszej marki. Trzy spoty przypadły chyba do gustu i klientom i użytkownikom, bo nasze wskaźniki rozpoznawalności marki w przeciągu roku urosły ponad dwukrotnie a ruch oszalał! W tym roku, też planujemy telewizyjną odsłonę, więc do zobaczenia w TV już wkrótce ;).

Kampania TV to oczywiście nie wszystko. Mieliśmy również kilka kampanii internetowych. W marcu tego roku, jak podały statystyki, zdominowaliśmy Internet, co widać chociażby we wzroście naszego ruchu. Wcześniej była „Pani domu” i „Foczki” oraz kampania w środkach komunikacji miejskiej promujące aplikację mobilną Otodom.

Uruchomiliśmy też projekt #siężyje, który bardzo dobrze wspiera naszą markę, liczbę wizyt i jest po prostu bardzo fajną, społeczną inicjatywą. Piszę odpowiedzi na te pytania, kiedy właśnie startuje nowa kategoria #siężyje: miasta z najlepszym dojazdem i z tej okazji cały marketing Otodom świętuje na Śląsku .

Konferencja prasowa #siężyje w Katowicach

Kiedy laureaci Oskara odbierają statuetkę to wymieniają długą listę osób, które zapracowały z nimi na ich sukces. My mamy podobnie. Dziękujemy naszym klientom za otwartość i swobodną wymianę doświadczeń i poglądów. Jesteście naszym kołem zamachowym i motorem do działania. Dziękujemy naszym użytkownikom za zaufanie, naszym konkurentom że są i naszej spółce matce – korporacji Naspers, za to, że widzi w nas tak duży potencjał, wspiera aktywnie nasz rozwój oraz pozwala nam testować i pilotować nowe rozwiązania . Czasami mam wrażenie, że jesteśmy Departamentem Badań i Rozwoju dla całej Europy, a nawet i świata.


Dorota: Otodom ma więcej wizyt niż kolejne konkurencyjne serwisy razem wzięte. Co to oznacza dla naszych klientów? 

Monika: Hmm, że nasz serwis odwiedza ponad połowa rynku? Że klienci powinni przemyśleć swój budżetowy mix i gdzie lokują swoje marketingowe złotówki? 

Pewnie wszystko po trochu i dla każdego co innego. Dla nas i dla naszych klientów oznacza to również, że na obecną chwilę jesteśmy niedoszacowani. Nasz zasięg i potencjalna liczba klientów, którzy z Otodom trafiają do naszych klientów jest znacząco wyższa niż dowolnego serwisu nieruchomościowego w Polsce. A przy tym ceny usług na rynku tego nie obrazują. Mamy tego świadomość. Ale prowadzimy naszą politykę monetyzacyjną bardzo ostrożnie.

Obserwujemy rynek, dajemy klientom większą wartość w postaci zasięgu i staramy się dobrze zrozumieć ich potrzeby i różnorodność. Jesteśmy bogatsi o więcej informacji i jesteśmy przekonani, że nasza oferta jest bardzo atrakcyjna. Pośrednicy to zauważają i możemy ją właściwie “rynkowo” wycenić.

W tym roku będziemy też pracowali nad lepszym dopasowaniem oferty do poszczególnych segmentów klientów. Zauważamy bardzo duże różnice w tym, co i dla której grupy jest ważne, a nasze cenniki i oferta będą musiały w dalszej perspektywie to dobrze odzwierciedlać.


Dorota: Jeff Bezos powiedział, że „marka to to, co klienci mówią o Tobie, jak nie ma Ciebie w pokoju.” A co mówią o nas?

Monika: Tego oczywiście nie wiemy, no bo nie ma nas w tym pokoju. Chociaż czasami mam wrażenie, że nasz zespół terenowy da się znaleźć w szafie .

Ale tak zupełnie serio, w mojej osobistej opinii relacje “business – to – business” to przede wszystkim relacje “człowiek – człowiek”. Oczywiście, działamy na większą skalę. Nasz zespół Otodomowy to nieco ponad 30 osób, a rynek to kilkanaście tysięcy agentów i deweloperów i miliony użytkowników. Ale w tej mikroskali, na samym końcu są po prostu ludzie. I dla tego momentu pracujemy.

Staramy się być po prostu sobą, traktować innych tak, jakbyśmy chcieli sami być traktowani. Z szacunkiem i zrozumieniem. Z uznaniem czyjegoś pomysłu na siebie i swój biznes. I było, jest i będzie wiele sytuacji, gdzie będziemy się różnili w opiniach, gdzie będą żywiołowe dyskusje, gdzie po drodze mogą pojawić się duże sukcesy, ale i małe potknięcia… Ale takie są uroki dobrej, mocnej i prawdziwej relacji. Od lat pracujemy na zaufanie naszych Klientów-Partnerów. Staramy się to robić otwartą komunikacją, wspieraniem naszych Partnerów w rozwoju i konsekwencją. Staramy się też, na ile możemy, dotrzymywać słowa. Czasami się nie udaje, czasami nie jest to zależne od nas, ale mamy odwagę przyznać się do błędu i pracować nad jeszcze lepszymi rozwiązaniami, które pozwolą naszym klientom prowadzić DOBRY biznes.

I odpowiadając na pytanie, chciałabym, żeby jak nie ma nas pokoju, ktoś powiedział, że może nie zgadza się z naszą decyzją i może zrobiłby to inaczej, ale szanuje nas, że robimy to, co uznajemy za słuszne, konsultujemy to i zdecydowanie idziemy do przodu. I może nie jest to relacja stricte imprezowa, gdzie dobrze jest wypić browara i ponarzekać, ale jak robić “biznesy” to tylko z nami


Dorota: Jakie są dalsze plany naszych działań? Zdradzisz coś?

Monika: Trochę już wcześniej odpowiedziałam. Utrzymujemy tempo rozwoju. inwestujemy w naszą markę i zasięg. Pracujemy nad rozwiązaniami lepiej dopasowanymi do poszczególnych grup klientów. A już za rogiem Spotkanie Liderów Nieruchomości. To wielkie Święto Liderów Nieruchomości i Otodom. Tak więc w maju celebrujemy rozwój: osobisty i biznesowy. Mam nadzieję, że tak jak w zeszłym roku wyjdziemy wszyscy zainspirowani. Bo przecież rośniemy razem

To krótkie podsumowanie i zapowiedź przyszłych kroków, zapewne nasuwa Wam dużo pytań. Podpowiem, że inną wartością naszej firmy jest „Be Open”. Dlatego z dużą otwartością czekamy na pytania, rozmowy, spotkania.

Do usłyszenia, do zobaczenia.

Pobierz najnowszy raport z badania PBS na temat satysfakcji z korzystania z serwisów ogłoszeniowych (marzec 2017) >>

Dorota Dwornik
Stanowisko w Otodom: Marketing Communications Specialist