Jak naprawdę jest z tym SEO? – wywiad z autorem raportu

Cały czas dosyć głośno mówi się o Raporcie SEO 2016 – liderzy swoich branż  wykonanego przez niezależną firmę Mayko. Wskazuje on liderów poszczególnych branż pod względem widoczności w wynikach naturalnych Google. W związku z tym, że wzbudza on tyle emocji oraz wywołuje szereg dyskusji, także w zespole Otodom,  postanowiłam zapytać u źródła. Mam nadzieję, że poniższy tekst będzie odpowiedzią na większość pojawiających się wątpliwości. Sprawdźcie!

Naturalne wyniki wyszukiwania, czyli ranking SEO
Naturalne wyniki wyszukiwania, czyli ranking SEO

 

 

Wojciech Przekop – Senior SEO Manager w firmie Mayko. Z branżą SEO zawodowo związany od 2008 roku. Uczestniczył przy kilkuset projektach SEO, w tym dla wielu znanych marek. Posiada szerokie doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu bardziej złożonych kampanii dla e-commerce.

 

 

Dorota: Wasz raport zrobił dosyć duże zamieszanie. Mam wrażenie, że nie wszyscy wiedzą dlaczego w badaniu nie uwzględniliście takich serwisów, jak: OLX, Allegro, czy Gratka…

Wojciech: Tak, to prawda, nasz raport zrobił dość duże zamieszanie. Aczkolwiek jakiekolwiek sygnały tego zamieszania, pochodzą tylko z branży nieruchomości. Już przy pierwszym wydaniu naszego raportu, które miało miejsce rok temu, takie głosy z Waszej branży do nas dochodziły.

Zamieszanie związane jest z nieuwzględnieniem w naszym raporcie w kategorii “Nieruchomości” serwisów horyzontalnych, do których możemy zaliczyć takie serwisy jak olx.pl, gratka.pl czy gumtree.pl. W tym miejscu trzeba wyjaśnić czym właściwie charakteryzują się serwisy horyzontalne, a czym wertykalne. Mianowicie, przez serwis horyzontalny rozumiemy serwis, który zawiera w sobie informacje z różnych dziedzin i tematów. Takie serwisy mogą zawierać w sobie jednocześnie zarówno artykuły czy ogłoszenia z takich dziedzin jak motoryzacja, moda i nieruchomości. Natomiast serwis wertykalny, owszem to również rozbudowany serwis, ale skupiony wokół jednej dziedziny. Taki serwis jest po prostu monotematyczny.

Istotną kwestią w kontekście naszego raportu jest to, że analizowana była widoczność całej domeny w wyszukiwarce Google. Narzędzie, z którego korzystamy nie daje możliwości oceny po kategoriach tylko całych domenach. Już ten fakt powinien w zupełności wystarczyć jako wyjaśnienie czemu w raporcie nie znalazły się serwisy horyzontalne.

Dorota: Na czym polega przeprowadzone przez Was badanie i jak czytać te wyniki?

Wojciech: Celem naszego badania było wyłonienie liderów poszczególnych branż pod względem ich widoczności w wynikach naturalnych Google. Z tym, że w badaniu uwzględniliśmy wyłącznie serwisy wertykalne. Co właściwie rozumiemy przez widoczność serwisu w wynikach naturalnych Google? Im dany serwis ma lepsze pozycje na konkretne słowa kluczowe w wynikach Google, plus, uzyskuje takie dobre pozycje na bardzo dużą ilość słów, tym jego widoczność w Google jest większa i generuje on więcej bezpośrednich wejść użytkowników z wyników wyszukiwarki.

Oczywiście trzeba również pamiętać o tym, że słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników są mniej lub bardziej popularne. Dla przykładu, słowo kluczowe “nieruchomości” jest wpisywane w Google średnio 60 500 razy w miesiącu, a już fraza „nieruchomości ogłoszenia” tylko 480 razy. Oczywiste jest, że dobra pozycja serwisu na frazę “nieruchomości” przyniesie więcej bezpośrednich wejść, niż ta sama pozycja na frazę „nieruchomości ogłoszenia”.

Raport powstał na podstawie danych zebranych i udostępnionych przez narzędzie SEMSTORM, które pozwala analizować serwisy pod względem ich widoczności wyszukiwarce Google. Dane zostały zebrane z każdego miesiąca 2016 roku, a wyniki w raporcie to ich średnia roczna wartość. Kryterium wyboru lidera danej branży był średni szacunkowy ruch ogólny z wyników naturalnych Google.

Dorota: Jak więc wyglądałby raport, gdyby pojawiłyby się w nim również serwisy horyzontalne?

Wojciech: Niektórzy z branży nieruchomości twierdzą, że brak takich serwisów jak olx.pl, gratka.pl czy gumtree.pl jest dużym błędem. Ale dlaczego serwisy horyzontalne miałyby być analizowane tylko w branży nieruchomości? Przecież te serwisy mają w sobie content/ogłoszenia z różnego rodzaju dziedzin i branż. Czemu akurat w branży nieruchomości ich brakuje? Idąc tym tokiem myślenia, tego typu serwisy powinny się pojawić chociażby w branżach “Motoryzacja”, “Praca” czy “Moda”. Oczywiście uwzględniając tego typu serwisy, zapewne w większości branżach zobaczylibyśmy na pierwszych pozycjach rankingu serwisy tj. olx.pl, allegro.pl, ceneo.pl itd. Narzędzie SEMSTORM pokazuje nam widoczność całej domeny w Google, więc czemu mielibyśmy przypisać np. olx.pl do branży “Nieruchomości” jeżeli wszystkie dane jakie pokazuje nam narzędzie dotyczą “globalnie” całej domeny (nie tylko podstron z ogłoszeniami nieruchomości).

Uwzględnienie w raporcie serwisów horyzontalnych zaburzyłoby ranking w każdej z analizowanych branż i w naszym przekonaniu, cały raport straciłby kompletnie sens. Ranking dla każdej z analizowanych branż nie odzwierciedlałby tego, jakie serwisy faktycznie wiodą prym w wyszukiwarce Google w danej branży.

Biorąc pod uwagę tego typu serwisów miałoby sens tylko i wyłącznie wtedy, gdyby raport zawierał w sobie ranking takich branż jak np. “Serwisy ogłoszeniowe” (olx.pl, gratka.pl, gumtree.pl itd.), “Portale aukcyjne” (allegro.pl, ebay.pl itd.) czy “Porównywarki cen” (ceneo.pl, nokaut.pl, skapiec.pl itd.). Wtedy jak najbardziej byłoby to w porządku i nie wykluczamy, że w kolejnych edycjach tego typu branże się pojawią.

Dorota:  Otodom.pl znalazł się na pierwszej pozycji w swojej kategorii. Co to właściwie oznacza dla jego użytkowników?

Wojciech: Oznacza to, że Otodom wg narzędzia SEMSTORM generuje najwięcej wejść internautów z wyników naturalnych wyszukiwarki Google. Jest to o tyle cenna informacja dla jego użytkowników, że np. umieszczając ogłoszenie w Otodom mogą oni spodziewać się stosunkowo większego ruchu niż na innych serwisach. Ale podkreślam, chodzi tu o ruch z wyszukiwarki. Nie jest to informacja, która mówi nam o całym zasięgu danego serwisu.

Wojciechowi bardzo dziękuję za podzielenie się informacjami, które zapewne przybliżą metodykę tego raportu. Jeśli macie jakieś pytania to wpisujcie je w komentarzu, Wojciech na pewno postara się odpowiedzieć na nie.

Tymczasem!

 

Dorota Dwornik
Stanowisko w Otodom: Marketing Communications Specialist
  • Pani Doroto,
    świetna robota. Trafiłem na Waszego bloga przypadkiem, przygotowując materiały o blogach firmowych. Uważam, że Wasz blog jest na najwyższym poziomie. Prawdę mówiąc jestem w szoku, że jeszcze o nim nie słyszałem.

    Moje gratulacje:)

    • Dorota Dwornik

      Dziękuję, bardzo nam miło! Przyjemnego czytania zatem 🙂