Lajk od pierwszego wejrzenia – strategia social media

Jak zdobyć klientów w social media i budować wizerunek firmy? Wiele firm traktuje ten temat po macoszemu. A jednak mimo to wystawia swoje logo lub nazwisko pod ocenę ludzi. Od czego zależy czy zdasz ten egzamin na 6? Od przemyślanych działań! Sprawdź jakich!

A Ty jak działasz w social media?
A Ty jak działasz w social media?

Po co mi strategia w social media?

Strategia social media powinna być nieodłączną częścią ogólnej strategii marketingowej każdej firmy. Działania w mediach społecznościowych nie mogą być przypadkowe. Strategia social media to tylko albo i aż pomysł oraz generalna idea komunikacji.  Do opisu jej czasem wystarczy jedno zdanie. Powinna jednak ona być racjonalna i możliwa do wdrożenia. To ma być najlepsza droga do osiągnięcia założonych celów.

Od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od stworzenia planu działania. W skrócie taki plan powinien zawierać następujące punkty:

1. Zacznij od analizy SWOT. Wyznacz mocne i słabe strony swojej firmy w mediach społecznościowych. Określ szanse oraz zagrożenia. Masz pod sobą zespół ludzi? Zapytaj ich jak spostrzegają Waszą firmę. Szersze spojrzenie pozwoli Ci na uniknięcie niespodzianek w późniejszych działaniach. Wnikliwie przyjrzyj się również konkurencji. Zobacz jak działają w social, pomyśl o ich słabych i mocnych punktach w perspektywie swojej firmy.

2. Wyznacz cele biznesowe i komunikacyjne:

  • Cel biznesowy to na przykład: zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi.
  • Cel komunikacyjny jest ogólny i ściśle powiązany jest z celem biznesowym (np. edukacja fanów na temat produktu/usługi). Wyznacz również cel szczegółowy, którym będziesz mógł mierzyć np. przyrost fanów na Facebooku lub ich aktywność.

3.Określ grupę docelową. Na rynku nieruchomości jest kilku grup i warto wiedzieć do kogo kierujesz komunikaty: poszukujący, sprzedający, konkurencja, klienci (stali, a może chcesz       pozyskać nowych) itd. Przy określaniu grup docelowych ważne są także dane demograficzne (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.), jak i również dodatkowe informacje. Jakie są     zainteresowania naszego potencjalnego odbiorcy? Gdzie spędza wolny czas? Jakie inne strony w mediach społecznościowych są w kręgu jego zainteresowań? W jakich godzinach w ciągu dnia korzysta z Internetu?

4. Komunikacja – ustal, co chcesz przekazać swoim odbiorcom? Gdy już określisz, do kogo chcesz trafić, należy ustalić, co takiego chcesz przekazać swojej grupie docelowej. W jaki sposób masz zamiar się komunikować? Swobodnie czy oficjalnie? Jak często? Codziennie, czy też kilka razy dziennie?

5. Sformułuj „Big idea”- to będzie Twoja myśl przewodnia. Warto ją ustalić i raz na jakiś czas sobie przypominać, gdy pochłonie Cię codzienna komunikacja w social media. Big idea często związana jest z misją firmy, ma być komunikatem, który zostanie w głowie naszego odbiorcy.

Strategia social media
Strategia social media

6. Dobierz kanały komunikacji dla Twojej grupy docelowej. Musisz wybrać odpowiednie narzędzia do grupy docelowej i do realizacji zamierzonych celów. Przejrzyj dostępne kanały w Internecie i zastanów się, czy właśnie w nich Twoja firma powinna zaistnieć. Zatem zadaj sobie kilka jakże ważnych pytań:

Facebook – każda ważna firma ma konto na Facebooku, czy chcesz do nich dołączyć? Czym chcesz się wyróżnić?

Twitter – chcesz formułować szybkie i proste komunikaty do odbiorców? Czy jesteś na czasie z informacjami i czy sprostasz temu zadaniu?

YouTube – czy dysponujesz odpowiednimi materiałami video, czy ich jakość jest na tyle wysoka, aby prowadzić kanał na YouTube?

Instagram – chcesz komunikować się obrazem i prostotą przekazu. Czy potrafisz stworzyć atrakcyjnie wizualnie content (choćby) za pomocą aparatu w smartfonie?

Pinterest – chcesz, aby ludzie dzielili się zdjęciami, które stworzone zostały w ramach promocji Twojej firmy? I tu znów pytanie pada: czy ich jakość jest odpowiednia?

LinkedIn – chcesz komunikować swoją firmę w środowisku profesjonalistów? Sądzisz, że potrafisz stworzyć odpowiedni content?

BLOG – chcesz zaprezentować siebie, czy komunikacja ma dotyczyć Twojej firmy? Czy potrafisz tworzyć ciekawe i specjalistycznie treści na temat branży, w której działasz. Czy znajdziesz czas, wenę i konsekwentnie będziesz dodawać minimum jeden wpis tygodniowo?

Który kanał komunikacji wybrałeś w strategii social media dla Swojej firmy?
Który kanał komunikacji wybrałeś w strategii social media dla Swojej firmy?

Zastanów się dokładnie, który z kanałów rzeczywiście będzie dobrze komunikował Ciebie lub Twoją firmę. Przemyśl, czy jesteś w stanie dostarczać ciekawych i angażujących treści na każdy z serwisów z pełną regularnością?

7. Określ budżet. Praca nad każdym kanałem z mediów społecznościowych wymaga pomysłu, czasu i pieniędzy. Czy masz zatem na to odpowiedni budżet i siły przerobowe? Warto to przekalkulować.

Oto zmienne, które mają wpływ na budżet:

Czas, jaki zajmuje nam przygotowanie jednego wpisu.

Koszt przygotowania profilu marki: grafiki, aplikacje, teksty.

Koszty reklam.

Zasoby – liczba osób, która jest potrzebna do obsługi poszczególnych kanałów. Chyba, że zdecydujesz się na agencje zewnętrzną.

Koszt programu do mierzenia efektów.

I tu następuje moment, kiedy warto zastanowić się nad modelem działania. Czy pracować na własną rękę, czy zlecić działania całościowo lub częściowo agencji.

Jak działasz w social media? Sam czy we współpracy z agencją?
Jak działasz w social media? Sam czy we współpracy z agencją?

Jeżeli nie chcesz współpracować z agencją, wówczas działania w social media zamykają się w obrębie Twojej firmy. Oznacza to, że tworzenie planów redakcyjnych na dane kanały będą wykonywać Twoi pracownicy. Ewentualne grafiki, czy zdjęcia również wykonywane będą przez nich. Planowanie postów, update’owanie informacji czy dialog z użytkownikami też wpisze się na stałe w zakres obowiązków wyznaczonych osób.

Jeśli zdecydujesz się powierzyć prowadzenie działań w social media w swoim imieniu agencji, wówczas tylko koordynujesz jej pracę. Na wstępie współpracy ustalane są cele, wartości, grupa docelowa, czyli cały plan działań. Tworzone są również grafiki i odpowiednie opisy. Przed startem przedstawiany jest plan redakcyjny, czyli szczegółowa rozpiska działań na najbliższym okres. Oczywiście z agencją musisz jeszcze ustalić budżet na reklamy, a także sposoby na ich zoptymalizowanie. Możesz skorzystać z pomocy takich agencji jak np. Hello Social, Lubię to.

Mieszany model występuje, kiedy decydujesz się na współpracę z agencją, lecz tylko na wybranych obszarach. Na przykład agencja dostarcza tylko grafiki lub komponuje plan redakcyjny, a zarządzanie fanpagem pozostaje w rękach pracownika Twojej firmy.

8. Monitoruj swoje działania. Niezbędnym elementem działań w mediach społecznościowych jest ich pomiar i analiza. Pozwoli to Tobie dokładnie wyciągnąć wnioski z dotychczasowych poczynań, ocenić perspektywy oraz możliwości podjęcia dalszych kroków w najbliższym czasie. Narzędzia podstawowe do przeprowadzenia takiej analizy są zawarte w danym medium społecznościowym, np. statystyki Facebooka. Istnieją również bardzo dokładne narzędzia zewnętrzne takie jak: Sentione, WiseTrends, Sotrender, Brand24 itp.

Badanie, analizowanie i wyciąganie wniosków - to klucz do spełnia celów strategii w social media
Badanie, analizowanie i wyciąganie wniosków – to klucz do spełnia celów strategii w social media

Dzielenie się tym wpisem nie będzie karane, a wręcz przeciwnie, wyrazy uznania będą przeogromniaste. Dlatego jeżeli uważasz, że jest on pomocny, a treści są warte rozpowszechnienia, to lajkuj, udostępniaj i co tam jeszcze zwykle praktykujesz rób, nie krępuj się! Opinie również nie omieszkam przeczytać, także nie oszczędzaj liter. Pozdrawiam i do następnego!

 

Dorota Dwornik
Stanowisko w Otodom: Marketing Communications Specialist
  • Hello Social

    Zachęceni ostatnim akapitem, wrzucamy na nasz fanpage 😉

  • <3 dzięki za polecenie SentiOne!